woensdag 31 oktober 2012

Tussendoortje

Bijna een maand in het mooie Kaapstad of beter gezegd in het bijzondere Khayelitsha. Vlak in de buurt van het huis welke nu door ons allemaal wordt opgeknapt staat een golfplaten winkeltje, vol geklad met teksten over Yah, Hebreeuwse naam voor God. De reggea-muziek blaast vanuit de kleine counter de straat op en er hangen wat zakken gevuld met sinaasappelen, daartussen leunend een uitermate relaxte man. Als ik het auto raampje opendraai en vraag wat de sinaasappelen kosten, kijkt hij me aan met een blik van,"wat motje". Onmogelijk dat hij mij verstaat met de muziek zo hard. Ik stap uit en herhaal mijn vraag, verbluft kijkt hij me nu aan en zegt "6 Rand", een kleine 55 euro cent. Ik mag ze voor die prijs zelf pakken. "Hey Man, ik sie jouw hier elke dag, en als je langs mijn winkel rijdt swing je en swaai jij", zegt hij mij als ik mijn wisselgeld krijg. Het is duidelijk dat hij vanuit zijn hutje/winkel alles goed in de gaten heeft. De sinaasappels zijn niet de mooiste kwaliteit van buiten maar van binnen heerlijk sappig. Zo zie je maar, ook hier geldt dat het om de binnenkant gaat.
Het klussen, verven, de kinderen betrekken en de workshop met de moeders begint langzaam maar zeker zijn effect te krijgen, gedurende een werkdag lopen er steeds meer mensen van Home from Home binnen, allemaal even kijken wat er gebeurt. En er wordt niet alleen meer meegedacht, er wordt ook behoorlijk aangepakt. "We willen een stap voorblijven op het werk zodat je in een schoon huis met zo mogelijke lege kamers komt om te verven" is het nieuwe adagium.
Inderdaad is een schone ruimte heerlijk om in te werken. Nu voor je 's morgens begint moeten eerst de stapelbedden naar buiten, kasten leeg gemaakt, stofzuigen en "chemisch" reinigen omdat anders het afplaktape niet blijft zitten. Dat scheelt een slok op een borrel als je dat allemaal niet meer hoeft te doen.
En er wordt gewerkt en gelukkig ook veel oude troep weggegooid, moeder Mary Jane is een echte verzamelaarster. Zoals ze zelf zegt is haar slaapkamer een Chinees warenhuis vol gestouwd met van alles en nog wat.
Zandile ondanks wat griep druk aan het schoonmaken
Moeder Mary Jane, ach al die mensen in haar huis, het valt niet mee!
Morgen komen ze met meer mensen, het is te veel werk.
Princess, steun en toeverlaat, slim en een harde werkster.


Wat ik nog niet eerder heb verteld is dat het hier lekker kan waaien, en dan soms ook zo dat auto's schudden, bomen krom staan en al het eventuele vuil maar ook reclame borden letterlijk door de lucht voorbij komen. Van de week was het 's nachts weer eens lekker aan het spoken, een paar keer wakker, van wat ik dacht, een stoel op het terras. Maar het bleek dat een niet al te beste houten zijdeur volledig kapot was gewaaid, maar dan ook echt aan gort. Als huurder is het dan fijn dat je, na een dag klussen, de huisbaas kan bellen. Niet dat die er iets aan doet, het is tenslotte toch maar een tussendoortje.




Geen opmerkingen: